כשזה נוגע לאוכל, לקהל הישראלי יש טעם ברור ומוגדר. נדיר לראות אנשים שמגלים רוח הרפתקנית במזון, ונודדים אל מחוזים קולינריים רחוקים מאזור הנוחות שלהם. אם אתם עצמאיים שמנסים להקים עסק בתחום המזון, היצמדות למוכר והידוע דווקא יכולה לשחק לטובתכם. במיוחד אם תבחרו להיכנס לעולם הזה, דרך רכישת זכיינות אוכל על סניף רשת מבוססות ואהובה (על אחת כמה וכמה רשת בינלאומית כמו זכיינות פאפא ג'ונס). אז מהי זכיינות אוכל, כיצד ניתן להשיג זכיינות ומדוע מדובר במהלך עסקי חכם? כל זאת ועוד בכתבה הבאה.

מהי זכיינות אוכל?

בישראל קיים מגוון רחב של רשתות זכיינות בתחום המזון בפריסה רחבה בכל הארץ. אי לכך, תמצאו רשתות זכיינות בדרום לצד רשתות זכיינות בצפון ובמרכז הארץ, המתמקדות בשפע מאכלים מקומיים ועולמיים כאחד: המבורגרים, אסייתי, ים תיכוני וכמובן – פיצות.

 זכיינות אוכל היא למעשה זכותו של אדם פרטי לפתוח חנות מזון (סופרמרקט, מסעדה, בית קפה וכיוב') תחת שם רשת מזון ידועה ולהשתמש בסמליה, מוצריה, ובשיטות העסקיות שלה תמורת תשלום. באופן הזה, הזכיין פועל כבעל עסק עצמאי לכל דבר, אך את המשאבים לביסוס העסק הוא רוכש את מהרשת הגדולה.

2 מודלים של זכיינות 

  • זכיינות רגילה  –  בה יזמים או אנשי עסקים מנהלים עסק עצמאי תחת רשת ידועה ומשווקים את מסריה, סמליה, מוצריה ושירותיה לקהל הרחב. מדובר במודל נפוץ מאוד בתחום המזון. 
  • זכיינות תפעולית – זכיין תפעולי הוא יזם או עצמאי ששוכר חנות של רשת גדולה ומשקיע את כל מרצו ומשאביו בשיפוץ והקמתה. הוא לא רוכש סחורה אלא שהיא נשארת בחסות הרשת. תפקידו לנהל את החנות על פי הנחיותיה, כאשר בסוף כל חודש הוא מקבל אחוז מסוים מפדיון העסק. 

רשת פאפא ג'ונס, מציעה ליזמים ואנשי עסקים הזדמנות מדהימה להיכנס כזכיינים תפעוליים לרשת ידועה ומבוססת עם מוניטין בינלאומי, וליהנות מתנאים מיטביים: שכר קבוע, תנאים טובים ואחוזים מהרווחים. בנוסף, זכיינים ברשת פאפא ג'ונס מקבלים ליווי צמוד מהרשת: החל מסיוע במציאת לוקיישן לעסק, מו"מ עם ספקי השירות ובעלי הנכס, מעטפת שיווקית ועד הכשרת עובדים בסניף. כמות הסניפים של פאפא ג'ונס קטנה יחסית בהשוואה לפיצריות אחרות בארץ, והדבר מהווה יתרון עבור הזכיינים – שכעת כל אחד ואחד מהם נהנה מתנועה מרובה של לקוחות, שמגיעה מאתר האינטרנט של הרשת.  

חמשת השלבים להשגת זכיינות אוכל 

  1. הגדרת הצרכים – בשלב זה עליכם להבין איזה ענף בתחום המזון מעניין אתכם, באיזה תחום תהיו מעוניינים להשקיע ולטפח, האם יש לכם זיקה לתחום, בין אם כתחביב או הכשרה מקצועית ופעילות בזירה זו. זה גם השלב שבו תחליטו אם אתם תנהלו את הסניף שברצונכם לפתוח, או שתביאו אדם מטעמכם שינהל את העניינים בשמכם. 
  1.   הכרת צרכי השוק והביקוש – לאחר שמבינים את הצרכים שלכם, הגיע הרגע להכיר את השוק המקומי, לקרוא את המפה ולהבין את מידת הביקוש לענף המזון בו אתם פועלים. לשם כך עליכם לגלות מי קהל היעד שלכם, מי המתחרים שלכם בענף, מי זכייניות המזון המקומיות באזור בו מעוניינים לפתוח את העסק, מהם המבנים החברתיים והדמוגרפיים באזור זה, האם מדובר בחנויות קטנות או רשתות ענק, האם הן שייכות לתחום שלכם, מה המרחק ביניהן, מהם טווחי המחירים ועוד. על בסיס פרמטרים אלו תוכלו לקדם את הצלחת העסק.
  1.   בחירת הזכיינות – לאחר שהגדרתם את הצרכים שלכם כזכיינים והכרתם קצת את השוק שבו אתם עומדים לפעול, הגיע הרגע לבחור זכיינות אוכל משלכם מבין רשתות זכיינות רלוונטיות בתחומכם. ככל שתיטיבו לבחור ברשת מוכרת, בעלת מוניטין רב שנים, פריסת סניפים רחבה בארץ (ואף בעולם), וציבור לקוחות נאמן – כך למעשה, "תלכו על בטוח" ותגדילו את הסיכויים למנף את העסק שלכם גבוה. 

לדוגמה, זכיינות פאפא ג'ונס היא רשת הפיצות השלישית בגודלה בעולם, כשמאחוריה ותק של 39 שנים ו- 6,000 סניפים, ב-49 מדינות. פאפא ג'ונס עשתה עלייה בשנת 2016, עד מהרה הוכתרה כפיצה הטעימה ביותר בישראל על פי מדדי רשת 13 וישראל היום והפכה לאחת מרשתות המזון המצליחות ביותר בארץ. רשת הפיצריות האמריקאית הקימה עד כה 23 סניפים בכל הארץ, עם שאיפה להתרחב ל-50 סניפים בפריסה ארצית תוך שנתיים. 

  1. תיאום ציפיות מול הרשת – בשלב זה תיפגשו עם נציגים מהרשת שבה אתם מעוניינים להיכנס כזכיינים ותנהלו עמם משא ומתן בנוגע לתנאים לקיום העסק, שיטות הניהול שהם דוגלים בהן, התאמת סניף זכיינות מזון לקהל היעד המקומי (כמו למשל, הצגת גרסאות כשרות למנות מוכרות בתפריט או מתן דגש על מנות מסוג מסוים – טבעוניות/ללא גלוטן וכן הלאה) ופרמטרים נוספים חיוניים לשגשוג העסק.
  1. גיוס משאבים והקמת הסניף שלכם – בשלב האחרון תתחילו בגיוס משאבים חיוניים להקמת העסק (הון, חלקה/מבנה, ציוד טכנולוגי, חומרי גלם להכנת מנות הדגל של הרשת ועוד). ברגע שתשיגו כל מה שאתם צריכים, תשיקו את הסניף  שלכם בשעה טובה ומוצלחת. בחלק הזה, תעבדו על מיתוג ופרסום כדי לסגנן את המסרים הרלוונטיים לקהל היעד ול-"אני מאמין" של הרשת אותה אתם מייצגים, על מנת לבסס את מעמדכם כזכיינית מזון איכותית ומדהימה. ההשקעה הכספית הנדרשת לרכישת זכיינות בפאפא ג'ונס היא נמוכה יחסית כך שיזמים המעוניינים להקים עסק עצמאי יכולים לרכוש זיכיון פיצריה מוכרת וגדולה בעולם, ביעילות, ולקצור את פירות ההצלחה כבר בשנה הראשונה. 

זכיינות VS עסק פרטי

ישנן 2 דרכים עיקריות להקים עסק בתחום המזון: להקים עסק פרטי "מאפס" או להיכנס כזכיין ברשת קיימת. כל יזם בוחר את הנתיב הנוח והנכון לו אך בגדול כל אחת מהשיטות מגיעה עם פלוסים ומינוסים. אמנם כשמקימים עסק מ-א' ועד ת', חושבים על הקונספט, סוג המטבח (או כמה מטבחים), המתכונים, האווירה – שמים את טביעת האצבע הייחודית שלכם על התחום, יוצרים רעיון מקורי שיכול להעניק ערך מוסף לרבים. אך מהצד השני של המטבע, צריך להתחרות ב-"תותחים הכבדים": רשתות גדולות, עסקים עם ותק בתחום, לצד עסקים טריים שמנסים לבלוט בדיוק כמוכם, בדרך להשגת מוניטין של מקצועיות ואמינות וקהל לקוחות שתואם את ה-"ברנד" שלכם. 

כשבוחרים זכיינות אוכל קיימת, לעומת זאת, מקבלים מוצר מוגמר, מבוסס, עם מוניטין בענף המזון המבוקש וציבור לקוחות נאמן. כמובן שגם בסנריו הזה תתמדדו עם תחרות בתחום, אך אתם כבר תדעו מהו היתרון של הרשת על המתחרים, גם ציבור הלקוחות כבר יודע. כשיש ציבור לקוחות שכבר מכיר את הרשת וצורך בקביעות את מוצריה, ניתן להכות שורשים ולפרוח ביעילות רבה, כבעלי עסק מצליח. 

זכיינות עולמית – במה להתפתחות עסקית

לסיכום, היצמדות למוכר והידוע יכולה להועיל לכם רבות כיזמים עסקיים. בתחום המזון הדבר בא לידי ביטוי ברכישת זכיינות אוכל, ככל שהזכיינות ותיקה, גדולה ומבוססת יותר בארץ ובעולם כך מעגל ההזדמנויות לפתח ולמנף את העסק הולך וגדל. זכיינות מזון מבוססות, יוקרתית עם מוניטין בינלאומי (כדוגמת פאפא ג'ונס, זיכיון לפיצה ותיק ואהוב בעולם), מקנה לכם דריסת רגל אפקטיבית בתחום המזון, בעזרת 5 שלבים פשוטים תרכשו זכיינות בענף שמעניין אתכם ותצאו לדרך עסקית חדשה ומבטיחה.  חולמים לרכוש זכיינות אוכל עם אופק עסקי רחב? השאירו פרטים בעמוד זכיינות פאפא ג'ונס עוד היום! 

מאמרים נוספים בנושא זכיינות: