זכיינות (Franchising) היא הסכם בין חברה בעלת מותג מוכר (זה יכול להיות מותג מקומי או בינלאומי) לבין אדם או עסק אחר, המאפשר לאדם או לעסק האחר להשתמש בשם המותג, שיטות העבודה וסמליו כדי למכור מוצרים או שירותים. אותו אדם או עסק נקרא זכיין ואילו החנות שמעניקה את המשאבים היא המזכה. הסכם הזכיינות קובע את התנאים בהם רשאי הזכיין להשתמש במותג, לרבות התשלום שהוא צריך לשלם לחברה המזכה. זכיינות היא דרך נהדרת עבור חברות להרחיב את העסק שלהן ולהגדיל את ההכנסות. באותה נשימה, זכיינות היא גם דרך נהדרת עבור יזמים, עצמאיים ועסקים קטנים לצאת לעצמאות עסקית וכלכלית ולמנף את ההצלחה שלהם. זכיינות היא מודל נפוץ ומקובל מאוד בעולם העסקי, המיושם בענפים שונים במשק בארץ ובעולם, לרבות מלונאות, אופנה, צעצועים, כלי בית וכמובן, מזון.
זכיינות מהווה רשת ביטחון, קרש קפיצה עבור עסקים קטנים ועצמאיים ששואפים להגדיל את הפעילות העסקית. מדובר במודל מוצלח מאחר והוא מאפשר לעבוד תחת מותג קיים, מבוסס, בעל מוניטין וציבור לקוחות נאמן. ישנם 4 סוגים של זכיינות בעולם העסקים: זכיינות מלאה, זכיינות תפעולית, זכיינות מאסטר לרשת מקומית וזכיינות מאסטר לרשת בינלאומית. אצלנו בפאפא ג'ונס, הרשת הצומחת ביותר בעולם, מיישמים 2 שיטות זכיינות מבין הארבע שצוינו כאן. חברות או עצמאיים שמעוניינים בדריסת רגל בענף המזון יכולים להצטרף למשפחת פאפא ג'ונס דרך זכיינות תפעולית או מלאה:
בשיטה זו הזכיין למעשה הופך למנהל סניף של הרשת המזכה. כלומר הוא אחראי על תחזוקה שוטפת, נראות הסניף, העובדים, סידור המלאים, יישום שיטות עבודה, שכר, הנהלת חשבונות, עבודה מול לקוחות ואלמנטים נוספים חיוניים לשגשוג העסק. הזכיין משקיע את משאביו הכלכליים בהקמת החנות והכנתה להרצה (בהנחיית הרשת המזכה), בעוד שהרשת מספקת לו את המשאבים הדרושים לניהול שוטף, לרבות מלאים וסחורות. בסוף כל חודש קלנדרי הזכיין התפעולי מקבל אחוזים מפדיון העסק. שיטת זכיינות זו מקובלת מאוד בענף הטקסטיל, התכשיטים, הפארמה והאופנה.
במסגרת שיטת זכיינות זו, הזכיין רוכש את הזיכיון מהרשת המזכה והיא בתמורה מעניקה לו את האפשרות לו להשתמש בסמלי המסחר, מוצרים, והקניין הרוחני שלה ולשווק אותם לקהל הרחב. בשונה מזכיינות תפעולית, שבה הזכיין מקים את החנות באופן עצמאי ומשלם עליה בכוחות עצמו, כאן הרשת מספקת הכשרה מקיפה עד להקמת הסניף, כמו גם ליווי קבוע לאחר פתיחתו. בכל חודש קלנדרי, הזכיין נדרש להעביר לרשת המזכה תמלוגים (דמי ניהול). זכיינות מלאה היא שיטת הזכיינות הנפוצה ביותר במשק הישראלי, בפרט בענף המזון.
ענף המזון הוא בעל פוטנציאל עסקי גדול. מדובר בענף פופולרי ורווחי מאוד. זאת מכיוון שהוא מנגיש לציבור הרחב מגוון רחב של מטבחים, סגנונות בישול ואפייה ומאכלים נהדרים. תחשבו על זה כך: אנשים רבים יכולים לוותר על קניית בגד או מוצר זה או אחר אך הם לעולם לא יוותרו על המאכל האהוב עליהם.
ענף המזון נמצא בצמיחה מתמדת. יש כל כך הרבה נישות בתחום: מזון מהיר, גורמה, מזון מולקולרי. כל אחת ואחת מהן היא עולם ומלואו שמכיל אינספור מזונות אהובים, ממטבחים שונים ומגוונים. בכלל, כל מטבח הוא נישה בפני עצמה עם ציבור לקוחות ופוטנציאל עסקי: אסייתי, איטלקי, מקסיקני ועוד ועוד. על אף התחרות הקשה, הביקוש לא מסתיים אף פעם. מסיבה זו, יזם או בעל עסק יכול למצוא את נישת המזון המתאימה בשבילו ולהתפתח לכיוונים מעניינים רבים.
אחד התחומים המבוקשים ביותר בענף המזון הוא ללא ספק המזון המהיר. עם שגרת החיים המודרנית התובענית, לא פעם קשה למצוא את הכוחות לבלות במטבח ולהכין יש מאין, לכן מזון מהיר זו אלטרנטיבה חסכונית ונוחה. כמה מאופציות המזון המהיר הפופולריות ביותר הן: המבורגרים, אוכל מקסיקני, סושי ומעל לכל, פיצה. כמה פשוטה, ככה משביעה ומפנקת. אם חשבתם שאי אפשר לגוון איתה יותר מידי, הרשו לנו לחדש לכם: פיצה היא המאכל הורסטילי ביותר! ניתן ליצור פיצות טעימות עם שלל תוספות, רטבים ומנות צד מעולות.
לפיכך, זכיינים בתחום המזון שעובדים ברשת פיצריות (מקומית או עולמית), תמיד יראו קליינטורה. בכל עונה, לכל אורך שעות פעילות הסניף. כולם אוהבים פיצה, זה מאכל שמתאים לכל סיטואציה: משחק ספורט, יום הולדת לילד/ה, ערב עם חברים, בינג' אל תוך הלילה וזה רק קצה המזלג. פיצה היא מסוג המאכלים שהפכו לאבן דרך, עמוד תווך, מאכל שתמיד יהיה לו ביקוש ותמיד אנשים ירצו לאכול. לכן, אם אתם מעוניינים לנהל עסק בענף המזון, בוחרים בזכיינות לפיצה והולכים על מוצר מנצח.
פאפא ג'ונס היא הרשת הצומחת ביותר בעולם, בישראל לבדה היא הקימה תוך מספר שנים בודדות 26 סניפים והיד עוד נטויה. אימפריית הפיצות מאמריקה שואפת להכפיל את מספר הסניפים הארצי תוך פרק זמן של שנתיים. פאפא ג'ונס היא רשת פיצריות עם מוניטין של כ-40 שנה, רשת עם ציבור לקוחות נאמן שצורך את מוצריה באדיקות ברחבי העולם. זו רשת שמקפידה לרענן ולחדש את התפריט, להמציא אותו מחדש ולהתאים אותו לזמנים המודרניים, לדרישות וצרכי הקהל.
בנוסף, רשת פאפא ג'ונס מטפחת את הזכיינים שלה ומעניקה להם תשתית איכותית להתפתחות עסקית. נתחיל מזה עלות רכישת זיכיון בפאפא ג'ונס היא נמוכה יחסית, כך שהאופציה להקים עסק עצמאי תחת מותג פיצות בינלאומי מצליח, נמצאת בהישג יד.
הזכיינים לוקחים חלק פעיל בקבלת ההחלטות באשר לסניף החדש ופאפא ג'ונס מצידה, מלווה אותם עם הקשרים והניסיון העשיר שלה בתחום לכל אורך תהליך הקמתו. היא מעניקה להם הכשרה מקצועית מקיפה לתקופה של כשישה חודשים באחד מסניפיה. במהלכה הם לומדים על שיטות הניהול, עקרונות, המסרים של המותג ורוכשים מיומנויות עסקיות נרחבות. יחד עם זאת, פאפא ג'ונס מסייעת במציאת לוקיישן מנצח לזיכיון, היא דואגת לתכנון ובניית הסניף, ליווי פיננסי לזכיינים והכשרת עובדים.
הרשת גם מקפידה לספק מעטפת שיווקית שיוצרת מכירות לסניף החדש כבר מהיום הראשון. בסופו של יום, הזכיינים לעתיד מקבלים לידיהם חנות מוכנה שעומדת בסטנדרטים בינלאומיים ברמת תפעול ונראות. והדובדבן שבקצפת: הם זוכים לבעלות אזורית (לרוב על עיר שלמה).
יזמים או בעלי עסקים חרוצים, בעלי תודעת שירות גבוהה, רציניים ושאפתניים? ניהול בוער לכם בעצמות? זו ההזדמנות שלכם להצטרף לרשת הפיצריות השלישית בגודלה בעולם! מהרו וכתבו לנו כאן pji@pji.co.il.